زمان تعویض واشر سر سیلندر + 2 نکته مهم
زمان تعویض واشر سر سیلندر
انواع خودروها از تجهیزات و قطعات زیادی تشکیل شدهاند که برخی از آنها نقش فدا شونده را در کارایی ماشین ایفا میکند. یکی از این قطعات فدا شونده سر سیلندر است که باعث بهبود عملکرد موتور میشود. موتور خودرو دارای دو بخش سیلندر و سر سیلندر است این دو بخش روی همدیگر قرار دارند برای آب بندی بین این دو قطعه از واشر سر سیلندر استفاده می کنند که از جنس پنبه نسوز، فولاد و مس است.
واشر سر سیلندر خودرو وظیفه دارد که از نشت گاز در محفظه احتراق نشت آب از کانال های آب و نشت روغن از کانال های روغن جلوگیری کند. دفرمه شدن واشر سر سیلندر را به اصطلاح سوختن واشر می گویند که باعث می شود آب بندی بین سیستمهای مختلف خودرو از بین برود و ممکن است خودرو آب و روغن قاطی کرده و یا مشکلات بیشتری برای خودرو ایجاد شود.
طراحی و ساخت واشرهای سر سیلندر طوری است که هیچ وقت قرار نیست از موتور جدا شود. زیرا بسیار ارتجاعی و انعطافپذیر میباشد و توانایی مقابله با نوسانها و تغییرات دما و فشار را تا دهها هزار کیلومتر دارد. در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی راجع به علت خرابی واشر سر سیلندر و زمان تعویض آن در اختیار شما قرار دهیم. پس با ما همراه باشید.
وظایف و کاربرد واشر سر سیلندر در خودروها
وظیفه واشر سر سیلندر در واقع کمپرس کردن موتور و عایق بندی آن است. به طوری که با درزگیری سیلندرها مانع از خروج سوخت و گاز از سیلندر و همچنین نفوذ آب و روغن به داخل سیلندر میشود. بنابراین میتوان گفت کیفیت ساخت و مونتاژ واشر سر سیلندر به طور مستقیم در کارایی موتور و سر سیلندر نقش داشته و تضمین کننده سلامت آنها است. به همین دلیل در صورت فرا رسیدن زمان تعویض واشر سر سیلندر باید به تعمیرگاه مراجعه کرده و آن را بررسی کنید.
جنس واشر سر سیلندر مانند سایر قطعات موتور باید در برابر گرما، حرارت بالا، فشار و ضربات زیاد مقاومت خوبی داشته باشد. همچنین باید دارای قابلیت انعطاف پذیری بالایی باشد، بنابراین باید آن را از ورقهها یا لایههای فلزهای نرم و مواد نسوز و منعطف بسازند. واشر سر سیلندر دارای سوراخهای بزرگ و کوچکی میباشد که تعداد سوراخهای بزرگ آن برابر با تعداد سیلندرهای موتور بوده و تعداد سوراخهای کوچک با مجاری آب و روغن سر سیلندر و بلوک سیلندر مساوی میباشد.
علائم و نشانههای سوختن واشر سر سیلندر
همانطور که گفتیم واشر سر سیلندر دارای سه وظیفه اصلی یعنی حفظ و نگهداری مایعات، هدایت مایعات و آببندی سیلندر میباشد که در صورتی که نتواند وظایف خود را به درستی انجام دهد، می تواند باعث جلوگیری از کارکرد بهینه و یا حتی از کار انداختن موتور شود. در اینجا به عواملی که نشان دهنده فرا رسیدن زمان تعویض واشر سر سیلندر هستند اشاره می کنیم
• کاهش سطح مایع خنک کننده موتور
اگر مکررا شاهد پایین آمدن سطح آب و یا مایع خنک کننده موتور در مخزن رادیاتور هستید، این احتمال زیاد است که واشر سر سیلندر ماشین شما دچار سوختگی یا فرسودگی شده است. به دنبال این فرسودگی و با از بین رفتن آب بندی استاندارد، آب به داخل محفظه احتراق وارد شده و تبخیر میشود. در چنین حالتی خروجی اگزوز ماشین نیز دارای رطوبت میشود. در این صورت زمان تعویض واشر سرسیلندر رسیده است.
• پایین آمدن قدرت موتور و یا مشاهده حباب در مخزن رادیاتور ماشین
اگر در حین رانندگی احساس میکنید که موتور اتومبیل شما همانند گذشته قدرت ندارد، ممکن است علت خرابی واشر سر سیلندر و در نتیجه نشت کمپرس موتور باشد. در این حالت هنگامی که پیستونها برای متراکمسازی مخلوط سوخت و هوا به سمت بالا میروند، در اثر فرسودگی واشر سر سیلندر و از بین رفتن آب بندیهای مورد نیاز مخلوط سوخت و هوای فشرده شده به داخل مجرای آب یا خارج از بلوک سیلندر نشت میدهد. پس میتوان گفت بخشی از مخلوط سوخت و هوا به هدر میرود. در نتیجه موتور دیگر قدرت سابق را ندارد. اگر این کمپرس وارد مجاری آب شود، موجب تورم لولههای رادیاتور و در نهایت به وجود آمدن حبابهایی در مخزن آب رادیاتور شود.
• به وجود آمدن لایه روغن درون رادیاتور
اگر هنگامی که موتور خودرو سرد است در مخزن آب رادیاتور را باز کردید و لایهای از روغن را روی سطح آب آن مشاهده کردید، این موضوع نشانگر آن است که زمان تعویض واشر سر سیلندر رسیده است.
• خارج شدن دود سفید از اگزوز ماشین
• عوض شدن رنگ روغن موتور
اگر هنگامی که گیج روغن برای کنترل روغن موتور را بیرون کشیدید و متوجه تغییر رنگ روغن موتور به قهوهای روشن یا شیری شدید، میتواند نشان دهنده نفوذ آب به داخل مجرای روغن و خرابی واشر سر سیلندر باشد. در این صورت با از بین رفتن ویژگی روانکاری روغن، سایر بخشهای موتور نیز در معرض آسیب هستند و ممکن است متحمل خسارتهایی مالی زیادی شوید.
• بالا رفتن غیر طبیعی دماغ و جوش آوردن مدام موتور
بالا رفتن دمای بیش از حد موتور، ممکن است موجب از بین رفتن واشر سر سیلندر شود. به دنبال خرابی واشر سر سیلندر، ممکن است کمپرس موتور هدر رفته و یا آب رادیاتور تبخیر شده و در نتیجه نشت به محفظه احتراق باعث افت توان موتور و فشار بیش از حد به آن و در نهایت جوش آوردن موتور میشود. البته لازم به ذکر است جوش آوردن موتور خودرو میتواند دلایل بسیار زیادی داشته باشد که فقط یکی از آنها به علت خرابی واشر سرسیلندر میباشد.
آب بندی بعد از تعویض واشر سرسیلندر
آب بندی کردن بعد از تعویض واشر سر سیلندر بسیار مهم و کلیدی است زیرا وظیفه خود واشر سرسیلندر آب بندی کردن فضای بین سیلندر و سرسیلندر بوده تا از فرار گاز از محفظه احتراق، نشت آب از کانال های آب و نشت روغن از کانال های روغن جلوگیری کند. پس اطمینان از آب بندی واشر بعد از تعویض واشر سر سیلندر بسیار مهم است و باید به آن توجه شود، چرا که هرگونه نشتی در عملکرد موتور تاثیر منفی میگذارد و موجب کاهش راندمان موتور میشود.
علت خرابی واشر سر سیلندر در خودروهای داخلی و خارجی
دلایل سوختن و خرابی واشر سر سیلندر را میتوان در دو گروه دستهبندی کرد. گروه اول مربوط افزایش دمای موتور و به دنبال آن کاهش عمر و خرابی واشر سر سیلندر میشود. بعد از چند سال کار کردن ماشین و قرار گرفتن واشر سیلندر در شرایط سرد و گرم متوالی و همچنین قرار گرفتن در معرض گازهای حاصل از احتراق و رسوبات آب، باعث فرسودگی واشر سر سیلندر می شود. اگر خودرو برای مدت طولانی بدون استفاده رها شود، به علت رسوبات آب بعد از مدتی دچار فرسودگی واشر سر سیلندر خواهد شد و طول عمر واشر سر سیلندر خودرو کم خواهد شد.
در گروه دوم علت خرابی واشر سر سیلندر را به افزایش دما نسبت دادهاند. در فرایند خنک سازی موتور اگر هر یک از عکس های سیستم خنک کننده اتومبیل مانند فن خنک کننده، رادیاتور، ترموستات و … دچار مشکل باشد دمای موتور طبیعی بالاتر میرود. اگر در دقایق ابتدایی متوجه بالا رفتن دما نشوید، در نهایت باعث سوختن واشر سر سیلندر میشود.
کلام پایانی
برای عیب یابی واشر سر سیلندر به تعمیرگاههای مجاز و معتبر مراجعه کنید تا از خرابی و کاهش کارایی موتور و به دنبال آن از خسارتهای مالی زیاد جلوگیری کنیم. لازم به ذکر است سوختن واشر سیلندر در یک لحظه و به طور ناگهانی اتفاق نمیافتد، ابتدا آب رادیاتور داغ میشود و در اثر افزایش حرارت و چند دقیقه بعد از رسیدن آمپر به خط قرمز، آسیب به واشر آغاز میشود.
- مدیر سایت
- 05/07/1401
- 1218 بازدید