خرابی اگزوز

علت خرابی اگزوز و رفع آن

وظیفه اگزوز

اگزوز ماشین یکی از قطعات مهم و اصلی خودرو می باشد که وظیفه اصلی آن بیرون راندن گاز های خروجی از موتور و حفاظت از آن در برابر آلاینده های مضر می باشد. در واقع می توان گفت وظیفه اگزوز کنترل انتشار آلاینده ها به محیط زیست است. در حالت عادی برای یک اگزوز ماشین، نباید صدای خیلی بلندی داشته باشد و ایجاد صدا های عجیب و غریب در اگزوز می تواند وجود یک مشکل در اگزوز یا سایر قطعات باشد. خرابی اگزوز می تواند برای سلامتی راننده و سرنشینان و همچنین محیط زیست موثر باشد و ممکن است به موتور نیز آسیبی برساند. در این مقاله قصد داریم درباره علائم خرابی اگزوز و تعمیر اگزوز خودرو های داخلی و خارجی اطلاعات کامل و جامعی را در اختیار شما قرار دهیم. پس با ما همراه باشید.

 

لینک های مفید:
خرید اورینگ

 

علت خرابی اگزوز

یکی از مهم ترین علت های خرابی اگزوز ماشین رطوبت می باشد. از سایر علت های خرابی اگزوز می توان به رانندگی در مسیر های نا هموار، به پایان رسیدن عمر مفید قطعات اگزوز، استفاده کوتاه مدت از ماشین، بزرگ بودن سیستم اگزوز که حدودا به اندازه کف ماشین است و .‌‌.. اشاره کرد.
به طور کلی می‌ توان گفت خرابی و تعمیر اگزوز یکی از معمول‌ ترین ایرادات هر ماشینی به حساب می آید. اگر متوجه آسیب در هر کدام از قطعات اگزوز مانند لوله، منبع، سنسور اکسیژن، واشرهای منیفولد و … شدید، بهتر است هر چه سریع تر برای بررسی بیش تر به تعمیرکار مراجعه کنید تا از هزینه های بیش تر جلوگیری شود.

خرابی اگزوز

علائم خرابی اگزوز

طراحی اگزوز به گونه ای است که به سه بخش متصل به موتور، میانی و انتهایی تقسیم بندی شده است و شامل قطعاتی مانند منیفولد، کاتالیست، مافلر، لوله های رابط، لوله خروجی و … می باشد. بنابراین برای پیدا کردن ایراد و عیب یابی اگزوز معیوب باید قطعات این سیستم را به خوبی بشناسیم. در ادامه به چند مورد علائم خرابی اگزوز می‌ پردازیم:

• تغییر صدای اگزوز ماشین

تغییر در صدا های خروجی از اگزوز ماشین دلایل متفاوتی دارد و تشخیص دقیق علت صدا های به وجود آمده کار ساده‌ ای نبوده و نیازمند یک تعمیرکار حرفه ای می باشد. رایج ترین نشانه های خرابی اگزوز ماشین افزایش صدای اگزوز و صدای تلق تلق یا ترقه است.

• به وجود آمدن لرزش هایی در ماشین

لرزش ماشین می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. اگر متوجه لرزش در ماشین شدید قبل از هر چیز به اگزوز فکر کنید. خارج شدن دود از اگزوز ممکن است با بوی ناخوشایندی نیز همراه باشد و همین یکی از مهم ترین علائم خرابی اگزوز است. در کنار خروج دود، احتمال خروج قطره های مایع نیز وجود دارد. گاز مونوکسید کربن به همراه دود از ماشین خارج شده و برای سلامتی انسان ها و محیط زیست بسیار مضر می باشد.

• روشن شدن چراغ چک ماشین

البته باید به این نکته نیز اشاره شود که روشن شدن چراغ چک موتور ماشین به تنهایی نمی تواند نشان گر علت دقیق خراب شدن یک قطعه در ماشین باشد. اما می توان گفت یکی از علت‌ هایی که می‌ تواند باعث روشن شدن این چراغ شود خراب شدن اگزوز است.

• پایین آمدن راندمان ماشین و بالا رفتن مصرف سوخت در آن

سیستم اگزوز باعث تغییراتی در میزان سوخت مصرفی و به دنبال آن راندمان ماشین می شود. کم شدن اکسیژن رسانی به موتور ماشین باعث آسیب رسیدن به موتور و سیستم سوخت می شود. پس می توان گفت یکی از علائم خرابی اگزوز ماشین، افزایش مصرف سوخت و کاهش راندمان آن می باشد. در این صورت برای جلوگیری از آسیب های بیش تر به ماشین به تعمیرگاه های مجاز مراجعه کنید.

خرابی اگزوز

تعویض اگزوز یا تعمیر آن

به طور کلی می توان گفت عمر مفید اگزوز برای ماشین ها حدود پنج سال است. اما اگر در مناطق مرطوب یا نا هموار و کوهستانی رفت و آمد دارید از عمر مفید اگزوز شما کاسته خواهد شد. اگر می خواهید عمر مفید اگزوز ماشین شما افزایش یابد باید چند نکته را رعایت کنید که در اینجا به برخی از این نکات اشاره می کنیم:
 از تمیز کردن اگزوز و سرویس آن به صورت مرتب غافل نباشید.
 ارتفاع ماشین را کم نکنید.
 در صورت امکان در جاده های پر دست انداز رانندگی نکنید.
 باز بودن مسیر خروجی اگزوز را چک کنید.
 پس از روشن کردن ماشین به سرعت آن را خاموش نکنید.
با وجود نکات گفته شده اگر از هر گونه خرابی در قطعات اگزوز اطمینان پیدا کردید، به فکر تعمیر آن نباشید. زیرا باعث به وجود آمدن خطرات بیش تر و تحمیل هزینه های اضافه به شما خواهد شد. بنابراین پس از خراب شدن هر بخش از اجزای آن، بهتر است نسبت به تعویض اگزوز ماشین اقدام کنید.

علائم خرابی واشر گلویی اگزوز

در قسمت های ورودی و خروجی موتور، اتصالات آهن به آهن با استفاده از واشر هایی انجام می‌ شود تا این اتصالات به خوبی آب بندی شوند. به عنوان یکی از علائم خرابی گلویی اگزوز می توان به نفوذ دود در حین حرکت ماشین به داخل اتاق اشاره کرد. همچنین در هوای سرد و در هنگام روشن کردن موتور نیز صدای ویز ویز ریزی از سمت گلویی اگزوز شنیده می شود که به آن صدای خرابی واشر گلویی اگزوز گفته میشود.
باید به این نکته نیز توجه داشت که این صدا ممکن است در هنگام حرکت به صورت تاپ تاپ نیز شنیده شود که در زمان بالا بردن سرعت و دور موتور این صدا به وضوح شنیده می شود. در نتیجه می‌ توان گفت صدای خرابی واشر گلویی اگزوز در زمان روشن شدن موتور به صورت ویز ویز ریز از سمت گلویی اگزوز و در هنگام بالا رفتن دور موتور به صورت تاپ تاپ خود را نشان می دهد.

زنگ زدگی اگزوز ماشین ها

خرابی منبع عقب اگزوز و رطوبت با یکدیگر رابطه خوبی ندارند. اگر منطقه‌ ای که در آن زندگی می کنید، باران یا برف زیادی می بارد پس اکثر اوقات بخش تحتانی ماشین شما خیس یا مرطوب است و زمانی که در جاده ها نمک پاشی انجام می شود شرایط برای منبع اگزوز شما بد تر نیز خواهد شد. زیرا نمک های موجود در سطح جاده به سطح خارجی منبع اگزوز چسبیده و باعث خوردگی آن می شود.

 

 

گرم و سرد شدن اگزوز نیز می تواند یکی دیگر از دلایل خرابی آن باشد. زیرا باعث میعان در درون این سیستم شده و این میعان و رطوبت باقی مانده در داخل منبع اگزوز می تواند باعث خوردگی و زنگ زدگی اگزوز شده و بدنه آن را سوراخ کند. البته به طور کلی جنس سیستم اگزوز نقش مهمی را در خراب شدن آن ایفا می کند. اکثر آلیاژ هایی که برای اگزوز های فابریک استفاده می کنند مستعد زنگ‌ زدگی می باشند. از انواع متداول ترین مواد مورد استفاده برای اگزوز ها در قطعات کارخانه می توان به فولاد نرم، فولاد آلومینیومی، فولاد زنگ نزن و … اشاره کرد.

کلام پایانی

در نتیجه می‌ توان گفت درصد زیادی از خرابی اگزوز مربوط به پارگی، شکستگی یا سوراخ شدگی در آن است. اگزوز مسیر نسبتاً طولانی را از موتور تا انتهای خودرو شامل می‌ شود و به همین نسبت بیش تر در معرض فرسودگی قرار می گیرد. نصب اگزوز به گونه ای است که در زیر خودرو قرار گرفته و بسیار به سطح زمین نزدیک است. به همین دلیل عبور در جاده های نا هموار و پر آب ممکن است باعث فرسودگی و زنگ زدگی اگزوز شود. با دیدن علائمی مانند افزایش مصرف سوخت خودرو، کاهش میزان قدرت موتور، تغییر صدا های ماشین، خروج دود از اگزوز و … هر چه سریع تر به تعمیرگاه های مجاز مراجعه کنید تا از ایجاد خسارات بیش تر برای ماشین خود جلوگیری کنید. از توجه و همراهی شما سپاسگزاریم.

مرتبط

  • مدیر سایت
  • 17/07/1401
  • 1191 بازدید

26 دیدگاه برای “علت خرابی اگزوز و رفع آن”

  1. نقاط ضعف
    • سوختن واشر اگزور

    سلام واشر اگزوز من ک پژو 405 هست زود زود میسوزه یک یا دو روز طول نمی‌کشه 3،4 باز عوض کردم ولی بازم میسوزه، ک همونجور مونده میدونید دلیلش از چی میتونه باشه!؟

    • سلام حسین عزیز
      دلایل مختلفی میتونه داشته باشه که باید توسط متخصص چک بشه، در مرحله اول اتصالات اگزوز رو چک بکنید و از کیفیت واشر اگزوزی که استفاده میکنید مطمین بشید
      پیشنهاد میکنم این بار واشر اگزوز پویا قطعه رو امتحان کنید

      • ماشین من ام وی ام همین مشکل رو داره.من فکر میکنم خروجی اگزوز تا حدی مسدود شده و باعث بالا رفتن دما و همچنین فشار گاز باعث فاصله گرفتن بین واشر و کیپ نبودن اون میشه.موتور هم خوب کار نمیکنه و گاز نمیخوره درست.ریپ هم میزنه.

        • علی عزیز
          اگر علت انسداد خروجی اگزوز باشه باید اتصالات باز بشه و دوباره بررسی بشه این مشکل اغلب به دلیل جوشکاری غیر اصولی اگزوز اتفاق میفته

        • نقاط قوت
          • ممنون میشم کمکم کنید
          نقاط ضعف
          • ترکیدن منبع

          سلام بنده تیبا۲ مدل ۹۹ دارم که یک بار منبع اگزوزم یکدفعه بی دلیل ترکید و من به تعمیرگاه رفتم که دلیلشو بدونم گفتن شمع و وایر عوض کنم و من هم عوض کردمو و بازم بعد چندروز ترکید…دلیلش چی میتونه باشه ممنون میشم راهنمایی کنید♥️

          • سلام حسین جان وقتت بخیر
            منیفولد اگزوز تیبا کمی ضعیفه و اگه تو محیط و اب و هوای گرم و شهر های کویری هستی ممکنه از این قطعه باشه

          • من فکر میکنم دسته موتورها رو چککنین لرزش اتاق میتونه از اونا باشه.کیوان

    • سلام علتش تاب داشتن گلویی اگزوزه باید عوضش کنی منم همین مشکل داشتم گلویی عوض کردم درست شد

  2. آیا بلافاصله بعد از تعویض واشر گلویی پژو بوی سوختگی عادی هست یا مشکلی داره باید رفع بشه؟

    • سلام بهنام جان
      اگه مقطعی باشه مشکل خاصی نیست ولی اگه بعد یک ربع تا نیم ساعت همچنان باشه باید منبع بوی سوختگی رو چک کنید

  3. سلام خداخیرتون بده بابت مطلبتون
    به مکانیک دسترسی ندارم گلو اگزوزماشین پژوslxظاهرا هوا میده،از یه طرف یک سانت فاصله داره از یک طرف کیپه،اگه پیچهای فنردار رو صفت کنم درست میشه؟

  4. سلام من ماشینم پراید ۱۱۱ هست بیشتر اوقات خوابه من روز در میان برای باطری به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه روشن میکنم در جا کار کنه الان سه‌ماه میشه که ماشین بیرون نیاوردم یک ماهی میشه که موقع روشن کردن از اگزوز آب بیرون میاد الان که رفتم یک دور زدم آمدم ماشین که گاز میدم وگاز رو ول میکنم صدای تقتق از اگزوز میاد ممنون میشم من رو راهنمایی کنید و عیب ماشین رو به من بگید

  5. سلام من ماشینم پراید ۱۱۱ هست بیشتر اوقات خوابه من روز در میان برای باطری به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه روشن میکنم در جا کار کنه الان سه‌ماه میشه که ماشین بیرون نیاوردم یک ماهی میشه که موقع روشن کردن از اگزوز آب بیرون میاد الان که رفتم یک دور زدم آمدم ماشین که گاز میدم وگاز رو ول میکنم صدای تقتق از اگزوز میاد ممنون میشم من رو راهنمایی کنید و عیب ماشین رو به من بگید

  6. سلام من پراید ۱۱۱ دارم که اکثر اوقات خوابه وروز در میان برای باتری ۲۰ تا۳۰ دقیقه روشن میکنم حدود ۳ماه هست که ماشین رو بیرون نبردم یک ماه میشه موقع روشن کردن از اگزوز آب بیرون میاد الان که ماشین رو بیرون بردم موقع که ماشین رو گاز میدم و ول میکنم از اگزوز صدای تق تق میاد مشکل ماشین من چیه و هزینه اش چقدره ممنون از پاسخ شما

  7. نقاط ضعف
    • دریدگی مجزن انتهایی اگزور

    سلام و ارادت… من با یه مشکل عجیب روبرو شدم که تعمیرکاران شهرم علت نمدونن. چند وقت پیش انباری اگزوز پرایدم ترکید که من فکر کردم بخاطر پوسیدگیش بود و انباری رو عوض کردم اما الان بعد از یک ماه مجدد انباری جدید با صدای انفجار از محل درز پهلو باز شد. یکبار تعمیر کردم مجددا باز باز شد… انگار هوا از اگزوز خارج نشه که باد میکنه ولی خروجی هواش خوبه🥴

    • سلام رضا جان وقتت بخیر
      با توجه به توضیحاتت اتصالات اگزوز و آب بندی صحیح جوش ها صحیح رو باید چک کنی و حتما ببر پیش یک تعمیرکار متحصص برات انجام بده.

  8. سلام من سورگ توربو دارم سنسور اکسیژنش خراب بود درستش کردم اومدم دیدم همین اعمال هارو داره و ماشینم ریپ میزنه میتونین مشکل پیدا کنین

  9. وقت بخیر،ماشینم کوییک هستش در حالت درجا دور موتور بین ۱.۵ تا ۲ وقتی گاز هرز میدم ماشین یکم میلرزه ولی موتور لرزشی نداره. دسته موتور ها سالم. لوله اگزوز هم چک شده کاملا سالم. شمع و وایر تازه عوض شده. سنسور مپ هم تازه عوض شده. اگر دلیلی برای لرزش به ذهنتون میرسه راهنمایی کنید.

    • سلام یعقوب جان
      مبدل کاتالیست رو چک کنید که به درستی کار میکنه
      اگر درست بود فیلتر ذرات رو چک کنید که مسدود نشده باشه

  10. سلام وقت بخیر ماشین من دنا توربو ۵ دنده هست ماشینم وقتی توربو فعال میشه ریپ میزنه احتمال داره از اگزوز باشه؟کوِل، انژکتور ،شمع وایر شمع همه چیزو چک کردم هیچ مشکلی نداره دسگاهم گذاشتم هیچ اروری بالا نمیاره

  11. نقاط قوت
    • عالی
    نقاط ضعف
    • کم

    با سلام من ال۹۰دارم منبع وسطی اگزوز خراب بود عوض کردم ومنبع فابریک انداختم حالا هر وقت می خوام سرعت را کم کنم صدای موتور از اگزوز بیشتر می اید لطفا دوستان راهنمایی کنید

  12. سلام و وقت بخیر
    پژو 206 تیپ دو دارم
    مانیفولد ماشین(پنجه اگزوز) هنگام رانندگی سرخ میشه و موتور بشدت داغ میشه و ماشین جون و شتاب نداره.مشکل از کجا میتونه باشه؟
    هر مکانیکی بردم نتونستن تعمیر بکنن و گفتم مشکل از ایسیو هست
    کاتایزور ندارم

  13. مهدی باسلام من پراید85دارم تازگی درسرعت زیاداززیرپای راننده صدای خرخرمیاد لطفا راهنمایی کنید

  14. نقاط قوت
    • عالی
    نقاط ضعف
    • کم

    سلام من پرایدساژم دارم درسرعت بالاصدای خرخراززیرپای راننده میاد راهنمایی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درحال بارگذاری ...
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!